dimecres, 13 de juliol del 2011

Podem millorar amb les TIC els resultats acadèmics?

Un recent estudi liderat pel Pere Marquès, Professor de Tecnología Educativa, Universitat Autònoma de Barcelona i Miquel Àngel Prats, Professor de Tecnologies Educatives, Universitat Ramon Llull, i Director del CETEI han elaborat una proposta de treball al voltant de l'ortografia catalana adreçada a alumnes de 1r d'ESO.

L'objectiu era verificar si l'aplicació sistemàtica de determinades metodologies didàctiques amb el soport dels llibres digitals i una formació adecuada al professorat pot portar millores significatives en els aprenentatges dels estudiants i en el seu rendiment acadèmic.

L'INS El Calamot ha estat un dels 27 centres educatius que ha participat a l'estudi aplicant la metodologia com a centre experimental, és a dir treballant els continuts utilitzant recursos TIC.



Els resultats de l'estudi els alumnes del grup experimental han tingut uns resultats significativament millors als exàmens finals així com tot l'informe (metodologia, planificació,...) i els annexos del que s'ha utilitzat (programació, exàmen inicial, final,..) ho podeu consultar a

http://peremarques.net/docs/investigaortografia.pdf

Penso en veu alta i també en nom de molts dels companys que treballem al centre que si aplegem les noves tecnologies juntament amb una metodologia adequada els resultats i els aprenentatges dels nostres alumnes tendiran a millorar i a més crec que hem de donar difusió de investigacions com aquesta on es demostra aquest fet.

Reproduim a continuació la part de les conclusions de la investigació:

"Las conclusiones son claras:  el alumnado que ha utilizado de manera sistemática  (según la metodología y planificación previamente establecida con la adecuada formación del profesorado) los contenidos didácticos digitales  (en este caso, los ejercicios de ortografía de Digital-Text)  han obtenido una mejora significativa de sus aprendizajes y rendimiento académico, con una media del 20,5%. Los grupos que no han utilizado las TIC solo han obtenido una ligera mejora (3,9%), aunque sin significación estadística.  

Y eso ha sido así porque el alumnado de los grupos experimentales ha trabajado más, es decir, ha realizado muchos más ejercicios (de refuerzo, de repaso) de los que habitualmente hacen los alumnos cuando se utilizan las metodologías tradicionales (sin TIC)  por su demostrada motivación ante la naturaleza interactiva de las herramientas TIC.   


Por otro lado, destacamos que con el soporte del ordenador y los ejercicios autocorrectivos, todo esto no ha supuesto un trabajo extra significativo  para el profesorado, sino todo lo contrario. Además, las TIC han podido aportar la información del progreso (trazabilidad) del aprendizaje de cada alumno y alumna de forma personalizada."

Organització de la investigació:  grup d' investigació PSiTIC de la FPCEE Blanquerna (URL), el CETEI i el grup d'Investigació Didàctica i Multimèdia (DIM)